Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası

 

Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası

 

 

 

Acıbadem Okulları tüm paydaşların kendisini değerli ve mutlu hissettiği bir okul ikliminde, yüksek kaliteli eğitim anlayışı ile; milli ve manevi değerlerine bağlı, kendisini tanıyan, çevresine duyarlı, farklı kültür ve bakış açılarının bilincinde, anadilinde ve en az bir yabancı dilde etkili iletişim kuran, yaşam boyu öğrenen, öğrendiklerini davranışa dönüştürme gayreti gösteren, insanlık yararına eyleme geçen, güzel ahlaklı bireyler yetiştirir.

 

 

Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikasına Neden İhtiyacımız Var?

Özel Acıbadem Okulları, öğrencilerini merkeze alan kapsayıcı bir yapıya sahiptir. Çocukların haklarını bilerek ve kullanarak, güvenli bir ortamda bulunmalarını sağlamak, okul olarak en önemli sorumluluklarımızdan biridir. Okul toplumunun çocuk koruma politikasının oluşmasına ve uygulanmasına katkı sağlaması, okul içinde ve dışında bu bilinçle hareket etmesi, tüm iç ve dış paydaşlarımızın esenliği için önemlidir.

Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası Nedir?

Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası; çocukların her türlü haklarına yönelik ihlal durumlarını önlemek, hak ihlali durumlarında, yaşanabilecek ihmal ve istismardan uzak kalabilmeleri amacıyla güvenli bir ortam sağlayabilmek için oluşturulmuştur.

Özel Acıbadem Okulları ve paydaşlarınca kullanılması zorunludur. Okul içindeki tüm uygulamalar, ortaya çıkarabilecek güçlüklere bakılmaksızın, çocuk koruma politikası ile uyumlu olacak şekilde yürütülür.

Yasalar nedeniyle ya da güvenlik gerekçesiyle politikaya uymanın zor olacağı özel durumlarda konu “Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibine” aktarılır. Gerekli eylem planı, çocuk koruma politikası ve duruma özel hususlar gözetilerek, çocuk koruma ekibi tarafından oluşturulur.

Çocuklar için güvenli bir ortam oluşturmak adına:

  • Çocuk koruma, ihmal ve çocuk istismarı kavramları tanımlanır.
  • Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibi oluşturulur.
  • Çocuk koruma politikası, gerekli kurumsal çalışma ilkeleri de incelenerek, uygulanabilir bir şekilde geliştirilir.
  • Çocuk koruma ve güvenliği politikası uygulama rehberi hazırlanır.
  • Karşılaşılabilecek tüm engellere ve zorluklara yönelik çözüm önerileri araştırılır, belirlenir.

Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikasının Hedef Kitlesi Kimlerdir?

Özel Acıbadem Okulları Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası, tüm iç ve dış paydaşlarımızı kapsar. (Öğrenciler, öğretmenler, veliler, tüm personel, güvenlik görevlileri, hizmet alınan kişi, kurum ve kuruluşlar, tedarikçi firmalar, okul sonrası kurs öğretmenleri ve görevliler) Okullarımız ile teması ve ilişkisi bulunan tüm özel ve tüzel kişilerin bu politika doğrultusunda yapılan çalışmaları kabul etmesi beklenir.

Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibinde Kimler Bulunur?

Her kampüsümüzde bir çocuk koruma ve güvenliği ekibi bulunur.

Ekipte:

  • Çocuk koruma yetkilisi
  • Okul müdürü
  • Her kademeyi temsilen müdür yardımcıları
  • Psikolojik Danışmanlar

bulunur.

Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibinin Rol ve Sorumlulukları Nelerdir?

Kampüs çocuk koruma ve güvenliği ekiplerinin eğitim öğretim yılı içerisinde düzenli olarak yerine getirmesi gereken sorumluluklar şunlardır:

  • Yönetim kurulu, genel müdür, koordinatörler, öğretmenler, birim sorumluları, veliler ve öğrenciler için, “Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası” hakkında bilgilendirici sunumlar, toplantılar, paylaşımlar yapmak.
  • Bilgilendirme oturumlarında yer almayan okul toplumu üyelerinin, “Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası”ndan haberdar olmasını sağlamak.
  • Okul toplumuna yeni katılanların “Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası” hakkında bilgilendirilmelerini sağlamak.
  • Bir önceki yılın faaliyetlerini gözden geçirmek ve yeni eğitim yılı faaliyet takvimini oluşturmak.
  • Dış paydaşların (Tedarikçi firmalar ile hizmet alınan, protokol ve işbirliği yapılan kurum ve kuruluşlar) “Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası” hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
  • Müfredatı ve etkinlikleri gözden geçirmek, gerekiyorsa değişikliklerin gerçekleşmesini sağlamak.
  • Herhangi bir ihmal, istismar, zorbalık şüphesi olduğunda, gözlemci kişileri de ekip toplantısına dahil ederek, olay incelemesi yapmak. Taraflar için önleyici, iyileştirici ya da gerekiyorsa yaptırıma yönelik eylemleri, yasalar ve kurum içi yazılı politika belgeleri ile prosedürlerden hareketle planlamak.
  • Çocuk koruma ve güvenliği ekibi toplantı takvimine riayet etmek, oturumlara aktif katılım sağlamak.
  • Okul çocuk koruma ve güvenliği ekibi görev ve sorumluluk değişikliklerini değerlendirmek ve planlamak.

Çocuk İhmal ve İstismarının Tanımları

İhmal: Çocuğa bakmakla yükümlü kimselerin; çocuğun beslenme, giyinme, barınma, eğitim, sağlık, diş sağlığı ve sevgi gibi temel gereksinimlerini karşılamada ihmal göstermesi, çocuğun beden ve ruh sağlığının veya bedensel, duygusal, sosyal ya da ahlaki gelişiminin engellenmesi.

           Fiziksel Belirtiler:

  • Sürekli yeme içme isteği
  • Kötü giyim/kişisel hijyene dikkat etmeme
  • Tedavi edilmeyen tıbbi problemler.
  • Aşırı zayıflık/ aşırı kilo alma.
  • Sürekli yorgunluk.
     

    Davranışsal Belirtileri:

  • Yorgunluk, halsizlik.
  • Sosyal ilişki eksikliği.
  • Sıklıkla okulda olmama veya geç gelme
  • Kendine güvensizlik
  • Çalma davranışı

 

Çocuk istismarı: 0-18 yaş grubundaki çocuğun herhangi bir kişi veya kişiler tarafından zarar verici olan, kaza dışı ve önlenebilir bir davranışa maruz bırakılması durumudur. Bunun çocuğun fiziksel, psiko-sosyal gelişimini engelleyen, gerçekleştiği toplumun kültür değerleri dışında kalan ve uzmanı tarafından da istismar olarak kabul edilen bir davranış olması gerekmektedir (Polat, 2007:35).

 

İstismar Çeşitleri

Fiziksel istismar: Çocuğa karşı; sağlığına, yaşamına, gelişimine veya onuruna zarar veren ya da zarar verebilme olasılığı yüksek, kasıtlı fiziksel güç kullanılmasıdır.
 

           Fiziksel Belirtiler:

  • Deride birden fazla morarma veya tuhaf işaretler.
  • Ağız çevresinde morarma ve/veya yırtılmalar.
  • Yüz veya vücutta parmak ve başparmak izleri.
  • Tedavi edilmeyen yaralanmalar.
     

    Davranışsal Belirtileri:

  • Kendine zarar verme eğilimleri.
  • Yaralanmaları açıklamak için verilen olası mazeretler.
  • Agresif veya geri çekilme davranışları
  • Eve dönme korkusu.
  • Fiziksel temas kurma isteksizliği.
  • Hava koşullarına uygun olmayan giysiler - vücudun bir kısmını gizlemek için giyilir.

 

Duygusal istismar: Ebeveyn ya da çocuğa bakan kişinin davranışları ya da sözleriyle çocuğun ruh sağlığını bozacak etkide bulunması ve çocuğun bu nedenle büyüme gelişme ve ruh sağlığı açısından genetik kapasitesine ulaşmasının engellenmesidir. Bu durum bir süreç içinde, pek çok defalar tekrarlanabileceği gibi, tek bir seferde de gerçekleşebilir.

           Fiziksel Belirtiler:

  • Ani konuşma bozukluğu.
  • Kendini yaralama belirtileri.
  • Dikkat çekme davranışı.
  • Zayıf akran ilişkileri.
     

    Davranış Belirtileri:

  • Nevrotik davranış (örneğin sallanma, saç kıvırma, parmak emme).
  • Ebeveynle iletişimde isteksizlik
  • Yeni durumlardan korkma.
  • Sürekli kaçınma davranışı gösterme
  • Acı veren durumlara uygun olmayan duygusal tepkiler.
  • Pasif kişilik özellikleri
  • kendine güvensizlik
  • antisosyal davranışlar (çevresine ve kendisine fiziksel zarar verme)

 

Cinsel istismar: Çocuğun tam olarak anlayamadığı, onay vermesinin mümkün olmayacağı,  gelişimsel olarak hazır olmadığı ya da toplumun yasalarına, sosyal normlarına aykırı olacak şekilde bir cinsel etkinliğe dahil edilmesidir.
 

           Fiziksel Belirtiler:

  • Yürümede veya oturmada zorluk.
  • Mide ağrıları veya baş ağrıları gibi kronik rahatsızlıklar.
  • Özel bölgelerde kanama
  • Sık idrar veya mantar enfeksiyonları.
     

    Davranışsal Belirtileri:

  • Kronik olarak depresif/intihara meyilli olma hali
  • Düşük benlik saygısı, kendini yerme/eleştirme, özgüven eksikliği.
  • Tekrarlayan kabuslar/karanlık korkusu.
  • Öfke/histeri patlamaları.
  • Kardeşlere karşı aşırı korumacı davranış sergileme
  • Erken gelişmiş cinsel içerikli dil.

 

İstismarın Tespiti

Özel Acıbadem Okulları  öğretmenleri  ve çalışanları  öğrencilerle birlikte olduğu  her yerde (sınıf içinde, koridorlarda, bahçede, yemekhanede, spor salonunda, konferans salonun ve diğer ortak kullanım alanlarında) öğrencileri gözlemler. Eğer bir ihmal ve istismar belirtisi tespit edilirse, bunun nedenleri araştırılır.

 

Kötüye Kullanım Belirtileri

Yukarıda belirtilen ihmal ve istismar belirtileri tek başına bir kanıt  olmayabilir.  Bu belirtilerin tekrarlaması  ve birçok kişi tarafından gözlemlenmesi  durumlarına bakılır.  Eğer bir çocuk ihmale ve ya istismara uğradığını ifade ederse ya da okul toplumundan biri bu durumu tespit ederse, istismarın belirlenmesi ve bildirilmesine ilişkin yönergeler izlenerek ilgili birimler durumdan haberdar edilir.

Acıbadem Okulları İstismarla Başa Çıkma Adımları

Herhangi bir istismardan şüpheleniliyorsa, gözlemci tarafından şu adımlar izlenir:

  1. Gözlemler kaydedilir.
  2. Okul Müdürü/Müdür Yardımcısına bildirilir.
  3. Acil tıbbi müdahale için bir gereklilik olup olmadığı tespit edilir ve ihtiyaç halinde tıbbi yardım alınır.
  4. Olayın ayrıntıları da dahil olmak üzere,  ilk 24 saat içinde (Herhangi bir mahkeme sürecinde kullanılabilecek) bir kayıt yapılır.
  5. Konu, çocuk koruma ve güvenliği ekibince gündem yapılır.

Olay kaydında aşağıdaki hususlar göz önünde bulundurulur:

  • Gözlemlerin tarih ve saatleri,
  • İnceleme ve değerlendirmelerin tarih ve saatleri,
  • Yaralanma durumu ve ayrıntılı betimlenmesi
  • Çocuk/yetişkin tarafından yapılan açıklamalar ve bu açıklamalar doğrultusunda hangi işlemlerin yapıldığı
  • Tüm belgelerin imzalı ve tarihli olması

Zorbalık ve Tanımları

Zorbalık: Daha üstün konumda bulunan ya da güçlü olan kişinin, karşısındakini istediklerini yaptırmak amacıyla etkilemesi, ezmesi, zorlaması, gözünü korkutmasıdır. Bu durum, doğrudan sözlü ifade ya da fiziksel müdahale şeklinde olabileceği gibi, isteksiz birini herhangi bir şeye zorla ikna etmek, tehdit ederek ya da manipüle ederek istediklerini yaptırmaya çalışmak şeklinde doğrudan gözlenemeyen yöntemleri de kapsar.

Fiziksel zorbalık: Isırma, saç çekme, vurma, itme, dürtme veya çekme biçiminde fiziksel tacizlerde bulunma, haraç kesme, tekmeleme ya da tokat atma, dövme, odaya kilitleme, yumruklama, tırmalama, tükürme, korkutarak özel eşyalara zarar verme ya da el koyma vb.

Sözel zorbalık: Rahatsız edici telefon görüşmeleri, korkutma, şiddet içerikli tehditler, isim takma, sataşma, sosyoekonomik seviye ya da zeka seviyesi bakımından alay etme, mağdurun ailesine hakaret etme, cinsel anlamda istismar edici sözler söyleme, okulun dışında veya çevresinde korkutma, yanlış veya kötü niyetli dedikodular yayma, vb.

Sosyal zorbalık: Acımasız bakışlar ve çeşitli el hareketleri, arkadaş ilişkilerini etkilemek ya da arkadaşlıkları bozma, genellikle kasti ve sistematik bir şekilde bir kimseyi arkadaş olarak kabul etmeme, yok sayma, çirkin notlar gönderme, çeşitli yerlere mağdurlar hakkında çirkin sözler yazma vb. Bunlar fiziksel ya da sözel zorbalığa eşlik edebilir.

Akran zorbalığı: Çocukların kendilerinden; duygu, düşünce, davranış, fiziksel görünüş, yetenek, beceri vb. bakımından farklı olan bir bireyi veya grubu, sürekli ve sistematik olarak rahatsız etmeleridir.

Siber zorbalık: Dijital teknolojiler kullanılarak gerçekleştirilen zorbalıktır. Bu tür zorbalıklar sosyal medyada, mesajlaşma platformlarında, oyun platformlarında ve cep telefonlarında görülebilir. Hedef seçilen kişileri korkutmaya, kızdırmaya ya da utandırmaya yönelik olarak tekrarlanan bir davranıştır. Verilebilecek örnekler; sosyal medyada bir kişi hakkında yalanlar yaymak ya da utandırıcı fotoğraflar yayınlamak, mesajlaşma platformlarından incitici mesajlar ya da tehditler yollamak, başka birinin kimliğiyle başkalarına kötü mesajlar göndermek vb.

Zorbalıkla İlgili Yaklaşımımız

Zorbalık, son derece rahatsız edici ve zarar verici bir istismar şeklidir. Özel Acıbadem Okulları’nda hiçbir zorbalık türü hoş görülmez. Tüm okul toplumu üyeleri, her zaman zorbalığın meydana gelme olasılığına karşı tetiktedir. Herhangi bir zorbalık olayında mağduru korumak ve güvenliğini sağlamak, olayı incelemek, değerlendirmek ve çözüme kavuşturmak için gerekli adımlar hızlıca atılır.

 

Zorbalıkla karşılaşılmadan önce:

  • Tüm öğrencilerimiz, zorbalık konusunda rehber öğretmenler ve sınıf öğretmenleri tarafından bilgilendirilir.
  • Tüm okul toplumu, zorbalığa karşı 'Sıfır Tolerans' yaklaşımından haberdar edilir.
  • Öğrenci davranışlarını izleme ve değerlendirme prosedürleri, öğrenci, öğretmen ve veliler ile paylaşılır.

 

Zorbalık vakalarında şu adımlar izlenir:

 

  • Okul toplumu üyelerinden herhangi birinin, bir çocuğun zorbalığa uğradığını beyan etmesi veya uğrama ihtimaline dair herhangi bir iddiada bulunması durumunda konu, Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibi tarafından, Çocuk Koruma Yetkilisi gözetiminde araştırılır ve mağduru korumak için eyleme geçilir.
  • Başka bir ya da bir grup çocuğun, gün boyunca zorbalığa uğrayan ya da uğrama ihtimali olduğu iddia edilen arkadaşı ile ilgilenmesi ve onu desteklemesi sağlanır.
  • Olayla ilgisi bulunan öğrenci/öğrenciler ile rehber öğretmeni, davranışı ve etkileri üzerine bir görüşme gerçekleştirir.
  • Tespit edilen mağdur ve failin mümkünse yazılı beyanı alınır, mümkün değilse sözlü beyanı okul müdür yardımcısı tarafından yazılı olarak kaydedilir.
  • Zorbalık davranışı tespit edildiğinde hem mağdurun hem de zorbanın ebeveynleri ile hemen iletişime geçilir.
  • Zorbalık hakkında iddiada bulunan okul toplumu üyesine, şikayette bulunduktan sonraki bir gün içinde rehber öğretmen veya sınıf öğretmeni tarafından, sürece dair bilgi verilir.
  • Zorbalık yapan öğrenciye yönelik yaptırımlar, durumun ciddiyetine ve sürekliliğine bağlı olarak, ilkokul ve ortaokul öğrenci davranışları izleme prosedürlerine göre kararlaştırılır.
  • İlgili ebeveynler görüşme ve bilgilendirme için okula davet edilir.
  • Konu, çocuk koruma ve güvenliği ekibi tarafından düzenli olarak izlenir.

 

Özel Acıbadem Okullarında Gizlilik Prensibi

 

  • Okullarımızda, ihmal, istismar ve zorbalık durumları için gizlilik vaadi verilemez.
  • Tüm okul toplumu, edindiği gözlem ve bilgileri, ilgili birimlerle paylaşacak profesyonel  sorumluluğa sahiptir.
  • Çocuklar ve ebeveynler hakkındaki hassas bilgiler gizlidir ve okul dışında genel sohbet konusu yapılmaz.
  • Okul  personeli gizlilik ilkesinin çocuğun korunması ve güvenliği için oluşturulduğunun farkındadır.

 

Okul Olarak Sorumluluklarımız

 

Önleyici Tedbirler

1-İşe Alım:

Özel Acıbadem Okulları eğitim misyonundan yola çıkarak; doğru pozisyona doğru adayı seçebilmek adına çalışmalar yapar. İşe alım sürecinde kurumun gösterdiği hassasiyet ve süreç takibi, çocuklara zarar verebilecek her türlü durumun oluşmasını engellemek adına önlemler içerir. Sonrasında oluşabilecek problemleri engellemek amacıyla İnsan Kaynakları Birimi tüm adaylarla ilgili uygunluk kontrolü ve referans kontrolleri yapar. Bunun öncesinde aday ile yapılan görüşmelerde adaya yöneltilen sorular, adayın çocuklarla olan iletişimini inceler durumdadır. Ayrıca öğretmen işe alım sürecinde, ders gözlemleri yapılarak “Kurum Etiği” ve “Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası’na göre yerine getirmeleri gereken davranışlar izlenir ve değerlendirilir.

İşe alınan tüm çalışanlarla göreve başlamadan önce “Kurum Etiği” ve “Çocuk Koruma Politikası’na” detaylı bir bölüm ayrılan oryantasyon toplantısı yapılır. Tüm çalışanlar görev süreleri boyunca çocuklara karşı yerine getirmeleri gereken etik davranış ölçütlerine göre takip edilir ve değerlendirilir.

Özel Acıbadem Okulları gerektiğinde, uygun olmayan kişilerin çocuklar ile çalışmalarını engellemek adına makul olan bütün önlemleri alır.

2-Personel Eğitimi:

Özel Acıbadem Okulları; bünyesinde bulunan kampüslerde anaokulundan 8. sınıfa kadar öğrenim gören çocuklara hizmet vermektedir. Kampüslerde çeşitli görevlerde bulunan çok sayıda çalışan çocuklarla aynı ortamlarda bulunmaktadır. Bu kişiler öğretmenler, eğitim yöneticileri, kütüphane görevlileri olabildiği gibi servis şoförleri, servis hostesleri, yemekhane görevlileri, güvenlik görevlileri ve temizlik personeli gibi hizmet alınan destek personelini de kapsar.

Özel Acıbadem Okulları, çocuklara zarar verebilecek her türlü durumun oluşmasını engellemek adına önlemler almakla yükümlüdür. Kurum, çocuklarla beraber çocuklar için çalışan herkesin eğitiminden sorumludur. Yapılan eğitimlerle olumlu personel davranışları teşvik edilir, desteklenir. Çocuk korumaya dair ihtiyaç durumlarının tespitinin, duruma uygun ve hızlı tepki vermenin öneminin bilincinde hareket eder.. Bu bağlamda farkındalık oluşturacak eğitim faaliyetleri yürütür.

Özel Acıbadem Okulları çocuk korumaya dair eğitimcilerinin almış oldukları pedagojik formasyona ek olarak hizmet içi eğitimlerle de farkındalık oluşturmayı amaçlar.

Personele yönelik eğitimlerde öncelikli olarak altı çizilecek konular belirlenmiştir. Bunlar: zorbalık, ihmal davranışları, çocuk istismarı, istismar türleri, istismar belirtileri, zorbalık-ihmal-istismara uğrayan çocukların yaygın davranış biçimleri ve acil durumlarda yapılması gerekenleri içerir.

3- Velilerin Eğitimi:

Özel Acıbadem Okulları çocuk korumasında en büyük iş birlikçisinin velileri olduğunun farkında olarak çeşitli yollar izler. Anne baba, çocuğun korunmasında okulla birlikte hareket etmelidir. Okul, “Çocuk Koruma ve Güvenliği” konusunda seminer, bülten ve ihtiyaç duyulan durumlarda bireysel görüşmelerle ebeveynlere bilgilendirmede bulunur.

 

Eğitim - öğretim yılı boyunca yapılanlar şunlardır:

- Okul, velilerine eğitim-öğretim yılının başında göndereceği bilgilendirmelerle çocuk koruma politikasına verdiği önemi ifade eder.

- Okul, çocukların refahı için hazırlanmış olan “Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme”si çerçevesinde okulun beklentilerinin belirtildiği resmi bilgilendirmeyi yapar.

- Okul, okulun Çocuk Koruma ve Güvenliği Politikası ve prosedürleri hakkında velilerini toplu veya bireysel olarak bilgilendirir.

- Okul, çocuğun korunması ve refahı anlamındaki beklentilerini veli ile paylaşır. (Çocuğun doğru beslenmesi, düzgün bakımı ve korunması, kişisel-sosyal-duygusal gelişimi) Ayrıca velilere yönelik hazırlanan; “Veli Akademisi” çalışmaları kapsamında her dönem, okul psikolojik danışmanları tarafından ihtiyaç duyulan konularda (Mahremiyet Eğitimi, Gelişim Dönemleri ve Özellikleri, Nitelikli İletişim, Bağımlılık Türleri, Riskli Davranışlar vb.) atölyeler düzenlenir.

4-Öğrenci Eğitimi ve Farkındalık:

Özel Acıbadem Okulları öğrencilerin eğitimi ve bilinçlendirilmesinin çocuk korumada en önemli adımlardan biri olduğunu bilir. Öğrencilerde, sahip oldukları haklar ve koruma politikası gereklilikleri ile ilgili, açık ve örtük yollarla farkındalık oluşturulur. Bu bağlamda uygun müfredat planlarının oluşturulmasını sağlar.

Müfredat kapsamında temel ilkeler aşağıdaki gibidir:

  • Her öğrencinin planlanan ders içi ve ders dışı aktivitelere katılımı için motivasyonunu artırılıp eğitim öğretim sürecindeki iyi oluşunun sağlanması hedeflenir.
  • Öğretmenin ders içindeki davranışları öğrencilerin güvenlik ve korunma temel haklarıyla uyumludur.
  • Öğrencilere yeteneklerini gösterebilecekleri ve kendilerini ifade edecekleri alanlar sunulur.
  • Öğrencilere herhangi bir kuralı ihlal ettikleri zaman karışılacakları süreçler, eğitim yılı başında açıkça bildirilir. Kurallar ve yaptırımlar okul toplumu tarafından aynı şekilde uygulanır.
  • Öğrenciler yaş dönemi gelişim özelliklerine göre akranlarının gerisinde olduğu alanlarda ek çalışmalarla desteklenir.
  • Akademik, kişisel-sosyal-duygusal gelişim ve beceri gelişimi süreçleri her bir ders öğretmeni tarafından izlenir ve düzenlenen şube öğretmenler kurulunda paylaşılır. İhtiyaç hâlinde öğrencilerle ilgili eylem planları oluşturulur, gerekli önlemler alınır.
  • Okul, bireysel görüşmeler ve grup görüşmeleri, sınıf çalışmaları ve seminerlerle çocuk güvenliğini korumaya ve istismarını önlemeye yönelik anaokulundan ortaokul sonuna kadar bilinçlendirme ve doğru davranış geliştirme çalışmaları gerçekleştirir. Yapılan eğitimlerle ilgili velilerin de bilgilendirilmesini sağlar, gerektiğinde velilerden dönüt alır. Alınan dönütlerle eğitim programını düzenli olarak gözden geçirir.

Özel Acıbadem Okullarında ayrıca öğrencilerin yaş dönemi gelişim özellikleri göz önünde bulundurularak;

Ana Sınıfı Düzeyinde: Mahremiyet eğitimi içerisinde çocuğun kendi bedenini ve karşı cinsiyetin bedenini tanıması ve bu konudaki sınırları bilmesi, teknolojinin bilinçli kullanımı alanlarında eğitimler verilir.

İlkokul Düzeyinde: Öğrenciler çocuk hakları bildirgesinden haberdar edilerek, duygusal farkındalık, kendini ifade etme becerisi, iletişim başlatma ve sürdürme becerileri, hangi durumlarda, kimden ve nasıl yardım alacağını bilme, gerekli durumlarda kendi sınırlarını bilerek “hayır diyebilme”, mahremiyet eğitimi ve bilinçli teknoloji kullanımı konularında eğitimler verilir.

Ortaokul Düzeyinde: Öğrencilere ergenlik dönemi gelişim özellikleri, kendini tanıma, zorbalık, zorbalıkla baş etme, iletişim becerileri, sosyal medya ve bilinçli teknoloji kullanımı konularında eğitimler verilir.

Özel Acıbadem Okulları, çocuk koruma ile ilgili gerekli kaynak/zaman/imkânlar konusunda eğitimcilere destek olur ve müfredat planlamalarının gerektiği gibi yürüdüğünden emin olur.

5-Teknoloji Kullanımı

B2RT (Bilgisayar Bilimleri ve Robotik Teknolojileri) dersi kapsamında dijital vatandaşlık, sanal ortamda haklarımız ve sorumluluklarımız, dijital ayak izi, donanım ve güvenlik, güvenli şifre, internette araştırma yaparken dikkat edilecek durumlar gibi konulara önem verilerek öğrencilerin bilinçlenmesi hedeflenmektedir. Bununla birlikte kendilerinin karşılaşabilecekleri veya kendilerinin gerçekleştirebileceği siber zorbalık gibi konulara da ders içerisinde vurgu yapılarak, kendilerini korumaları sağlanmaktadır.

Okul içinde internete erişim bulunan tüm alanlarda, uygun olmayan içeriklere erişimi  engellemek için bilgi işlem birimi çeşitli güvenlik yazılımları kullanır.

Özel Acıbadem Okulları, öğrencilerinin ürettiği ders içi ve ders dışı çalışmalarının, fotoğraf ve video çekimlerinin, okul yıllığı, okul web sitesi, okul tanıtım filmi, okul tanıtım broşürü, okul sosyal medya platformlarında kullanılmasına dair izinleri ebeveynlerinden sözlü ve yazılı olarak alır. İzinleri alınmış bu çekimleri okul hesaplarında güvenli bir şekilde arşivler.

 

6-Fiziksel Ortam Düzenleme ve Denetlemeleri

6.1. Fiziksel Ortam ve Denetimler

Kampüs çocuk koruma ve güvenliği ekibi, çocukların bulunduğu/kullandığı ya da  bulunmadığı/kullanmadığı tüm alanları (Okul içi tüm bireysel ve ortak kullanım alanları, bahçeler, salonlar, dışa açılan bölgeler, okulun sınırlarına temas eden yakın çevre) her eğitim-öğretim yılında, dönemde bir kere olmak  üzere denetler. Çocukların güvenliğine ve korunmasına yönelik her açık veya sorun teşkil  edebilecek durumlar, acil şekilde düzenlenmek üzere ilgili birimlere bildirilir.

6.2. Acıbadem Okulları Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibi

Acıbadem Okulları Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibi: Özel Acıbadem Okulları bünyesinde eğitim-öğretim hizmetlerine devam eden tüm kampüslerin çocuk koruma ve güvenliği kapsamında yaptığı çalışmaları değerlendirmek, tüm kampüslerin fiziksel ortam ve güvenlik planlamalarını gözden geçirmek, kampüslerden gelen çocuk koruma ve güvenliğine yönelik önerileri gözden geçirmek, çocuk koruma ve güvenliği politikası bağlamında kampüsler arası işbirliği ve eşgüdümü değerlendirmek, gerekirse çocuk koruma ve güvenliği politikasına yönelik değişiklikler yapmak amacıyla çalışmalarını yürütür.

Acıbadem Okulları Çocuk Koruma ve Güvenliği Ekibi Üyeleri:

  • Çocuk koruma yetkilisi
  • Okul müdürleri
  • Müdür yardımcıları
  • Temsilci psikolojik danışmanlar

 

İddialara Yaklaşım

1-Çocuktan çocuğa

Özel Acıbadem Okulları, çocuklara zarar verme ihtimali bulunan durum veya iddialarda, bu konuda hazırladığı eylem planı ile hareket eder.

İlkokul ve Ortaokul Öğrenci Davranışlarını İzleme ve Değerlendirme Prosedürleri uygulanmaktadır.

İddia konusunda kendisine başvurulan kişi, okul psikolojik danışmanları ile işbirliğine girer. Psikolojik danışman okul idaresini ve okulun “Çocuk Koruma Ekibi”ni haberdar eder.  Okul idaresi ve okulun “Çocuk Koruma Ekibi” aile ve/veya resmi kurumlarla sorun hakkında iletişime geçer.

 

2-Yetişkinden çocuğa

Çocuklarla birlikte veya çocukların yararına çalışan tüm yetişkinler onların korunmasından sorumludur. Bununla birlikte, okul içinde kilit kişiler/gruplar, ortak çalışan gruplar ve yerel makamlar ile birlikte çocuk koruma prosedürleri ile belirlenmiş yükümlülükleri vardır.

Öğrencilerimizin öz saygısının ve özgüvenin yüksek olmasının, kendilerine destek verecek arkadaşlarının bulunmasının ve güvenilir bir yetişkinle açık ve belirgin iletişim içinde olmalarının, istismarın önlenmesinde kolaylaştırıcı olacağını kabul ederiz.

Okullarımız bu nedenle;

  • Öğrencilerin kendilerini güvende ve emniyette hissettiği; konuşmaya ve dinlenilmeye teşvik edildiği ortamları oluşturur ve bu ortamların sürekliliğini sağlar.
  • Öğrencilerin endişelendikleri veya zor durumda kaldıkları durumlarda, okul içinde yetişkinlere ne şekilde ulaşabileceklerini bilmelerini sağlar.
  • Müfredat planlamalarına, öğrencilere istismardan korunacak bilgi ve beceriyi kazandıracak içerikleri ekler.
  • Müfredata öğrencilerin, yetişkinlerin rol ve sorumluluklarına yönelik farkındalık kazanabilecekleri (Özellikle çocuk bakımı ve ebeveynlik becerileri) gerçekçi paylaşımlar ve uygulamalar dahil eder.
  • Mümkün olan her ortamda ve şekilde tüm iç ve dış paydaşlar ile etkili ve sürdürülebilir işbirliği ve ilişkiler geliştirir.

 

3-Hukuksal süreçler

Özel Acıbadem Okullarında tüm hukuksal süreçler Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu’na göre yürütülür.

Bu Kanunun uygulanmasında, çocuğun haklarının korunması amacıyla;

  • Çocuğun yaşama, gelişme, korunma ve katılım haklarının güvence altına alınması,
  • Çocuğun yarar ve esenliğinin gözetilmesi,
  • Çocuk ve ailesinin herhangi bir nedenle ayrımcılığa tâbi tutulmaması, çocuk ve ailesinin bilgilendirilmek suretiyle karar süreçlerine katılımlarının sağlanması,
  • Çocuğun, ailesinin, ilgililerin, kamu kurumlarının ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliği içinde çalışmaları,
  • İnsan haklarına dayalı, adil, etkili ve süratli bir usûl izlenmesi,
  • Soruşturma ve kovuşturma sürecinde çocuğun durumuna uygun özel ihtimam gösterilmesi,
  • Kararların alınmasında ve uygulanmasında, çocuğun yaşına ve gelişimine uygun eğitimini ve öğrenimini, kişiliğini ve toplumsal sorumluluğunu geliştirmesinin desteklenmesi,
  • Çocuklar hakkında yürütülen işlemlerde, yargılama ve kararların yerine getirilmesinde kimliğinin başkaları tarafından belirlenememesine yönelik önlemler alınması ilkeleri gözetilir.